10. Op weg naar Cordoba

5 oktober 2021 - Ronda, Spanje

1/10. We rijden door het gebied van Don Quichot, La Mancha, waar de windmolens plaats gemaakt hebben voor zonnepanelen. Voor het eerst verdiep ik me in dit verhaal. Ik lees over zijn vertrek van huis en haard. Van hem en zijn buurman Sancho Panza.  Over het eerste gevecht dat hij levert tegen een windmolen die hij in zijn verbeelding voor een reus met lange armen aanziet. Een verbeelding die hij zo krachtig overbrengt op de nuchtere Sancho, dat deze hem overal zal volgen. Vanuit zijn realisme blijkt Panza de perfecte tegenhanger van de dromer Don Quichot waardoor hij niet alleen zijn schildknaap, maar ook zijn beschermer wordt.

Wat een heerlijke fantasiewereld schotelt Cervantes de lezer voor. Een waarin hij flink de draak steekt met de klassieke heldenverhalen uit die tijd.
Tegenwoordig bestaat er zelfs een 250km lange fiets en wandelroute die je langs kastelen, windmolens en wijnroutes brengt. De route vanaf Toledo     waarlangs Don Quichot en Sancho hun avonturen beleefd hebben.

We zoeken een camping op ongeveer 25 km voor Cordoba en blijven lekker zitten vanmiddag. Morgen naar de stad.

274AEE4F-A897-4322-B521-D3910BE2D7A3

3504A491-2909-4BA9-B7D8-ED86BA58A980A1AF1112-2F3F-435D-BF32-44AF84D8934EE3874DCE-F4A0-426F-802B-FF77CC5988FF

1. Martina..com:
    6 oktober 2021
    Wat een mooi verhaal. Ik ben ooit in carré geweest en daar heb ik deze musical gezien en nu begrijp ik het pas. Veel plezier. Liefs Martina.
  2. Omarijtje:
    6 oktober 2021
    Wat leuk Martina, ik denk dat ik het boek ook ga lezen. Die fantasiewereld prikkelt mij wel! 😊
  3. Nelleke Van der Veer:
    7 oktober 2021
    Dat snap ik! Vooral nu je dit weet😊
  4. Omarijtje:
    7 oktober 2021