13-04’-22 Reisdag 1

13 april 2022 - Soissons, Frankrijk

Onze eerste stop, Soissons. Een kleine rustige municipal, waar we uitkijken op een prachtig roze bloeiende lenteboom. We pikken hetzelfde verharde plekje als vorig jaar, toen we hier in de herfst aankwamen. Prettig neerzetten en morgen gemakkelijk wegrijden! We maken eerst een  wandeling in het grote tegenoverliggende park. Het is al volop lente, de bomen staan voller in de nieuwe groene blaadjes dan thuis. En niet onbelangrijk, het is droog en de lucht zacht! Beike heeft het dik verdiend; het regende praktisch de hele dag. Onderweg een lange break leek geen prettige optie.
Een kleine onvolkomenheid in de toestand van prettige rust; de watertank loopt zomaar leeg…. de vorstbeveiliging kan het nu niet zijn. Dit wordt weer studeren, op zoek naar de oorzaak en de oplossing!
Tussendoor wordt ons nog een boeventronie toegestuurd voor een nieuw paspoort, serieus werk…

Avondwandeling in versluierd maanlicht.
Rechtsaf de laan uit, aan het einde ligt de imposante fiets/ voetbrug  over de rivier l’Ainse er mooi bij. We lopen er overheen en links kijk ik in een diepte die 300km lang blijkt te zijn. L’Ainse, met op deze plek  aan beide kanten haar bomen in het donkere avondlicht. Een rivier in het noorden van Frankrijk, die in het massief van Argonne ontspringt, en zich bij de Oise voegt nabij Compiègne, in het departement Oise.  Zij loop dwars door Soissons, een van de oudste steden van het land. Wat in het verre verleden zelfs korte tijd hoofdstad van het toenmalige Frankrijk geweest is.

DF7F2422-3D6F-4D14-B672-5563BD8D36B4C230E45A-BF3F-4513-B603-8A08950CF0B6

D7C11CAD-0183-49D2-BF98-10FDA40999A9