2. Herinneringen

23 september 2021 - Saint-Martin-le-Vieux, Frankrijk

23/9

Soissons, koud en mistig vanmorgen. Na de koffie stappen we in, richting het zuiden via de Route Nationale, over Parijs. Als de zon doorbreekt, kom ik langzaam  weer op temperatuur. Ik zie vertrouwde namen als Senlis, Meaux, Troyes en Nancy langskomen. Dit is jeugdsentiment, mijn eerste Frankrijk ervaring met mijn ouders in de auto naar Diant, departement Seine et Marne, naar de boerderij van familie van mijn moeder. Als we de grens van Frankrijk over zijn roept mijn vader uitzinnig en vrij “ Vive la France” ! Aanstekelijke blijheid. De zware nicotinelucht knapt er meteen van op, het wordt er ineens licht en vrolijk van. Maar als we in de buurt van Parijs komen en de spanning bij hem toeslaat, bijvoorbeeld vanwege het drukke verkeer of een gemiste afslag, wordt de weg mopperig of geïrriteerd vervolgd. De lucht rokerig. Mijn moeder als altijd bedaard, met de kaart op schoot. Kalmte zal je redden, weer blij op de boerderij..