7. Welkom in Spanje, richting Zaragoza

29 september 2021 - Badefols-sur-Dordogne, Frankrijk

28/9

We zijn er op tijd bij vandaag, de planning loopt. Tot het moment van vertrek; Jan gaat het “grijze water” lozen, ik loop nog even voor een laatste toiletronde en verheug me op het zonnetje en een lekker Lidl ontbijt in de auto. Wat blijkt wanneer ik terugkom, er is geen water geloosd….

De afstandsbediening heeft vastgezeten op  “off” en zodoende heeft het contact steeds aangestaan. Met het gevolg dat de batterij leeg is. En geen reserve…Dit kan problematisch worden als we daar geen oplossing voor vinden!

Een uur verder, het is nog niet gelukt. Nu eerst maar op weg, het uitgestelde ontbijt en een mooie route lonken...
Langzaam, en mysterieus door de flarden van mist die nog om de toppen en flanken hangen, rijzen de Pyreneeën voor ons op. Indrukwekkend door de grootsheid en kracht die zij uitstralen. Of het nu bij de zee, een rivier of de bergen is, steeds heeft de natuur het overweldigende talent om je klein en nietig te laten voelen. Je als mens op je plaats te zetten.

We rijden door een ellenlange tunnel; het einde ervan markeert een begin. 11.20u Welkom in Spanje!

s’Middags arriveren we in Zaragoza, op een camperplaats ongeveer vier kilometer van het oude centrum van de stad, Ideaal voor een fietstochtje. Aansluitend maken we  een stadswandeling met als hoogtepunt de prachtige basiliek El Pilar, die voor veel Spanjaarden een bedevaartsoord is. Het ligt prachtig, aan de ene kant het water, aan de andere kant het mooie Plaza del Pilar, waar de bedevaarders hun feesten vieren. De verschillende kleurrijke koepels zijn versierd met fresco’s, onder meer uitgevoerd door Goya. Op de zuidkant van het grote plein zien we de Cathedrale La Seo met ervoor het standbeeld van Goya. Op de noordkant het prachtige water fontein La Fuente de la Hispanidad.

FC270633-A4F2-4CA7-B302-AF7632821DE3

ABD23F99-E587-4F9B-AE18-002C219AC7C331A75602-0DEE-4388-A39A-CC01FCA641B630E73EEE-09FF-48C1-B287-8BBC7F29030D

44779616-B647-4794-BA31-9C832A175C0C