16. Camping de la Fontaine

5 augustus 2021 - Saint-Cast-le-Guildo, Frankrijk

Het is bewolkt, de voorspelling is regenachtig. De afspraak van elf uur schuiven we maar op naar een later tijdstip. Ik heb geen zin om mijn best te doen om de afgesproken tijd te halen.Het ochtendritueel van opstaan, Beike uitlaten, koffiedrinken en douchen houd ik graag relaxed.

We volgen de route naar Saint Cast de Guildo naar Jur en Dorien in de regen.  Onderweg checken we de straatnaam en naam van de camping. Voor de zekerheid want eerlijk gezegd ben ik gezien het weer op dit moment, wel klaar met overbodig dwalen. Alles klopt, maar wat een fietspaden. Het lijken wel mountainbike routes. Het gaat dwars door het bos; gras, grint en zandpaden, met modderige stukken erin. Dan weer een smal spoor alsof je over een evenwichtsbalk loopt. Jur belt nog een x tussendoor. Waar we blijven, het is maar twee kilometer zegt hij.

23EA8782-B52A-4F12-81BB-643AB1CCA310We staan net te schuilen, ik vertel hem dat wij natuurlijk de toeristische route hebben, die van 7,5 kilometer. Al met al  blijkt het nog maar een paar minuten fietsen te zijn.

Het weer knapt op, we kunnen fijn buiten koffiedrinken en lunchen.

C3FFEAC2-FCE6-4032-A70F-D29B48ED9ED2 Ambachtelijk koffie maken.

Tussendoor krijg ik een rondleiding van Jesper en Tessa. Via de speelhal naar de springkussens, waar Jan en Jur al staan te wachten. De kinderen zijn enthousiast, er wordt elke dag flink gesprongen. Zij laten ons een paar van hun recente kunsten zien!
We hebben het gezellig gehad, we nemen afscheid en fietsen terug. Vergeleken met de heenweg gaat het als een speer, misschien komt het door het weer …

S’ avonds lopen we nog even naar het dichtsbijzijnde strand, plage de la Fosse. Een compleet andere ervaring. Er loopt een steile weg naar beneden, we kunnen zien dat het eb is. Een enorm stuk strand ligt min of meer meer droog. Het lijkt meer op droogvallend slik. In deze omgeving is het hoogteverschil tussen eb en vloed enorm. Vijf meter komt op sommige plaatsen geregeld voor.

A84E5CEA-F195-46F4-AE59-D27176CD746A

562714FA-3100-4AC0-8BCC-7167E6D5CBB8
Het water in de baaien hier is zo helder en gezond zodat mossel en oesterbanken hier extra goed gedijen. De echte Fransen weten ze wel te vinden. Honden zijn echter niet toegestaan dus vanavond maken we maar rechtsomkeert.